پیگیری ماجرای پر حاشیه سفر حدود ۱۵ آتش‌نشان مشهدی مشخص کرد این اقدام در حالی صورت گرفته است که وزارت کشور طی نامه‌ای رسمی با پرداخت هزینه میلیاردی این اقدام مخالفت کرده بود و حالا که همه چیز مشخص شده قرار است هزینه‌ها با عنوان وام از حقوق افراد اعزامی کسر شود!

اروپا گردی یک گروه آتش‌نشان

پیگیری ماجرای پر حاشیه سفر حدود ۱۵ آتش‌نشان مشهدی و دو کارمند به هلند از سوی رسانه‌ها مشخص کرد این اقدام در حالی صورت گرفته است که وزارت کشور طی نامه‌ای رسمی با پرداخت هزینه میلیاردی این اقدام مخالفت کرده بود و حالا که همه چیز مشخص شده قرار است هزینه‌ها با عنوان وام از حقوق افراد اعزامی کسر شود!


وزارت کشور مخالفت کرده بود
دو روز پیش مطلع شدیم حدود ۱۵ آتش‌نشان مشهدی و دو کارمند شاغل در مدیریت شهری در پوشش برگزاری مسابقات جهانی آتش‌نشانان به کشور هلند سفر کرده‌اند. باز هم اصل سفر کردن آن هم برای انجام مسابقات حساسیت‌برانگیر نبود و زمانی که تصاویر روی سکو رفتن برخی از این افرد به دست خبرنگار ما رسید و مشخص شد آن‌ها بین دو شرکت کننده روی سکوی دوم ایستاده و حتی مدال هم به آن‌ها داده می‌شود، موضوع کمی حاشیه‌دار تصور می‌شود. 
از همین رو دایره تحقیقات تیم خبری را گسترده‌تر می‌کنیم. مستندات دیگری به این واسطه بدست ما می‌رسد که علامت سؤال‌های دیگری در ذهن ایجاد می‌کند. اینکه آیا می‌شود مسابقات جهانی برگزار شود و بین دو شرکت کننده و هر دو نفر هم روی سکو بروند، یک سوی ماجرا و تصاویر حاشیه‌دار موضوع هم جای خودش را داشت؛ اما اگر همه این موارد را کنار بگذاریم تمرکز خبرنگار ما روی موضوع اخذ مجوز های سفر، همه چیز را وارد ابهام کرد.
با توجه به اینکه در این دست سفر های خارجی باید قبل از اعزام افراد به کشور مقصد، موضوع طی نامه‌ای به استانداری منعکس شود و پس از آن استانداری موضوع را به وزارت کشور ارجاع دهد و آن‌ها هستند که مجوز اعزام افراد به کشور های اعلام شده را تأیید و یا ممنوعیت سفر به کشوری را اعلام می‌کنند.
متأسفانه بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد که وزارت کشور در تاریخ ۲۹/۴/۱۴۰۱ طی نامه‌ای به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی استانداری خراسان رضوی به صراحت اعلام می‌کند کارگروه داخلی سفرهای خارجی با توجه به هزینه سنگین سفر مذکور(کشورهلند) و همچنین وزارت امور خارجه با انجام سفر و حضور در این مسابقات مخالفت نموده است. این نامه در حالی بود که افراد مذکور به کشور هلند رفته و در ادامه هم سر از پاریس در می‌آورند. همچنین شنیده می‌شد برای هر نفر حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه پرداخت شده بود.

سفر تأیید نشد، وام می‌دهیم!
 از همین رو برای اطلاع دقیق از ماجرا به سراغ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد رفتیم. فرهادی در واکنش به این ماجرا که وزارت کشور مجوز این سفر را صادر نکرده پس چگونه اعزام صورت گرفته، به خبرنگار ما گفت: تمامی اسناد و مدارک ماجرا موجود است. این سفر به صورت شخصی انجام شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر سفر شخصی بوده پس نیروی حراست و بازرسی آنجا چه می‌کردند، گفت: ابتدا قصد اعزام تیم بوده و کارهایش صورت گرفته بود و پس از آنکه مجوزها تکمیل نشده سفر را شخصی کردیم.
مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد همچنین در پاسخ این سؤال که آیاهزینه پرداخت شده برای سفر از پول شهرداری و آتش‌نشانی بوده، اظهار کرد: برای اسکان و  بلیت آن‌ها هزینه‌ای پرداخت شده که تعهد گرفته شده از حقوق آن‌ها کسر شود.
مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد در واکنش به این ماجرا که هزینه پرداخت شده به هر نفر(حدود ۸۰ میلیون تومان) را چگونه می‌خواهید از حقوق این افراد کسر کنید، بیان کرد: از همین ماه از حقوق آن‌ها کسر خواهیم کرد! این مبلغ با عنوان وام از حقوق آن‌ها کسر خواهد شد. وام را هم از بانک شهر برای آن‌ها پیگیری کردیم و یک‌جا از حساب آن‌ها کسر خواهد شد.
این نکته هم مطرح شد که سرپرست تیم چه نقشی داشته که روی تشک کشتی حضور پیدا کرده و بین دو نفر ، مقام دوم را کسب کرده  که وی در پاسخ گفت: من نمی‌دانم این افراد آنجا چه کرده‌اند؛ فقط من این فرد را به عنوان سرپرست تیم فرستاده بودم.

اداره کل ورزش و جوانان اطلاع نداشت
وقتی مشخص شد هزینه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی از بودجه عمومی پرداخت شده و با توجه به اینکه عنوان جهانی روی مسابقات گذاشته شده بود، این ماجرا از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی هم پیگیری شد که نصر اله زاده؛ معاون ورزشی این اداره کل در این زمینه عنوان کرد: در این زمینه هیچ مکاتبه‌ای با اداره کل ورزش و جوانان استان انجام نشده و مسئولان ورزش استان در جریان این اعزام نبوده‌اند.
در مرحله بعد برای شنیدن صحبت‌های سید حسین علوی مقدم؛ رئیس کمیسیون ویژه ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد با وی تماس می‌گیریم. متأسفانه تلاش ما برای شنیدن نظر این مقام مسئول بی‌نتیجه ماند و پاسخی دریافت نکردیم.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.